Khamis, 14 Mei 2009

Panasnya




Panas, panas dan terasa panas..
Air.....Aku mencarimu di dunia ini tapi mampukah aku mencari setitis air di masyar kelak..
Panasnya..Panasnya hari ini yang mampu aku atasi dengan berteduh di bawah pokok atau mencari bilik yang berhawa dingin tapi mampukah aku menahan terik panas di masyar kelak tanpa rahmat Illahi..
Teriknya..Teriknya mentari dunia yang mampu aku payungi dengan payung atau berteduh di bawah teduhan yang indah tapi mampukah aku mencari teduhan yang usang di masyar kelak tanpa rahmat dan keizinan Allah SWT.
Masamnya..Masamnya ketiak ini yang mampu aku wangikan dengan pewangi dunia tapi mampukah aku menahan masamnya ketiak sewaktu menahan terik mentari di ,asyar kelak.
Cemasnya..Cemasnya hati ini menahan panas mentari dunia yang bisa aku hilangkan dengan meneguk air di dunia ini tapi mampukah aku mencari air untuk menahan cemas panasnya mentari masyar nanti tanpa bantuan dari Allah.
Hijaunya..Hijaunya dunia ini yang dapat mententeramkan hati di dunia ini tapi mampukah aku menatap kehijauan di masyar kelak untuk mententeramkan hati di akhirat kelak tanpa rahmat dari Illahi.

Mampukah aku..
Mampukah kamu..
Mampukah dia..
Mampukah kamu wahai pembaca budiman..

Tiada ulasan:

ini aku dan untuk aku...
ada aku kesah pendapat korang...