Ahad, 17 Mei 2009

DERHAKA

Mengenai kisah derhaka kepada ibu bapa dan derhaka ibu bapa kepada anak-anak.

Pernah terjadi di zaman Rasullullah SAW seorang bapa datang mengadu kepada Baginda bahawa anaknya menderhakai dirinya kemudian Baginda SWT memanggil anak lelaki itu untuk bertanya mengenai perkara itu.

Anak lelaki itu datng dan Baginda SAW bertanya kenapa anak itu menderhakai bapanya tetapi si anak berkata bahawa bapanya yang menderhakai dirinya.

Baginda SAW bertanya kenapa si anak berkata begitu lantas si anak berkata bahawa bapanya memilih isteri yakni emak si anak bukan dari golongan yang baik-baik.Lalu Baginda SAW bertanya kepada bapa si anak itu betulkah apa yang dikatakan oleh si anak dan bapa si anak itu mengaku perkara itu.Lantas Nabi SAW berkata si bapa menderhakai si anak..

Dalam Islam seorang anak tidak boleh menderhakai ibu bapa tapi ibu bapa juga tidak boleh menderhakai anak-anaknya dengan tidak melakukan perkara yang wajib ke atas ibu bapa kepada anak-anaknya..

Sebagai pemerintah juga tidak bermakna rakyat sahaja yang menderhakai pemerintah tapi pemerintah juga tidak boleh menderhaki rakyat..

Wallahua'lam.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ALLAH S.W.T
NABI MUHAMMAD S.A.W

apit berkata...

Maaf tersalah gelaran.Moga Allah dan Rasulnya memahami kesilapan hambaNya

ini aku dan untuk aku...
ada aku kesah pendapat korang...