Rabu, 11 Februari 2009

Rentetan Sejarah

Sultan Terengganu :
Walaupun BN/UMNO memenangi PRU12 dengan cemerlang, akan tetapi kerajaan baru di Terengganu gagal dibentuk dengan segera kerana Sultan amat murka denganbekas MB Idris Jusoh. Malangnya ketika Idris Jusoh tidak diberi peluang untuk mengangkat sumpah sebagai MB yang baru, orang-orang kuatnya kelihatan bersenang lenang, terutama setiausaha politik, setiausaha akhbar dan kem beliau dalam UMNO. Sedikitpun tidak rungsing dan tidak membuat homework berkenaan undang-undang tubuh kerajaan negeri.
Apabila Rosol Wahid mengatakan bahawa UMNO tetap mahukan Idris dan mengatakan bahawa telah mendapat sokongan 23 ADUN BN untuk menyokong Idris sebagai MB dan mendakwa mempunyai tandatangan 23 ADUN tersebut untun meguatkan dakwaan.Walau bagaimanapun, Rosol terkedu kerana Sultan telah menunjukkan kepada Pak Lah surat yang ditandatangani oleh majoriti ADUN BN untuk menyokong keputusan baginda , siap dengan akuan bersumpah. Sultan Terengganu lebih bijak kerana penasihat-penasihat baginda merupakan pakar undang-undang.
Akhirnya Sultan yang menang dan disambut dengan gemilang oleh seluruh rakyat yang berdiri menyokong Tuanku. Manakala kumpulan Idris telah dituduh derhaka kerana telah terang-terangan memaki Sultan dengan banner yang bertulis 'kami nak Idris, Natang!'. Sultan berada dipihak yang benar dan menurut undang-undang, segala rakyat pun berdiri teguh di belakang baginda.

Sultan Perak :
Sultan Perak tidak menunjukkan apa-apa bukti bertulis dan akuan bersumpah yang memboleh kan rakyat mengetahui tentang kebenaran berkenaan 4 ADUN celaka yang menyokong BN, 1 daripadanya melompat kembali setelah dengan rasmi menyertai PKR.
Sultan nampaknya tidak dinasihati oleh pakar undang-undang, tetapi dinasihati oleh pakar rasuah dan pakar ugut, ala samseng.
Rakyat menunjuka perasaan, jauh sekali ingin berdiri teguh di belakang Sultan, ini menunjukkan bahawa Sultan yang silap.

Dipetik Dari..:

http://www.friendster.com/bulletin.php?bid=124786953&uid=18436259

Tiada ulasan:

ini aku dan untuk aku...
ada aku kesah pendapat korang...