Khamis, 3 September 2009

Orang Yang Bodoh Je Tolak

Puasa memberi sejuta erti kepada penganut agama samawi yakni Agama Islam. Bulan yang dilimpahi berkat dan kerahmatan dari Allah SWT. Bulan yang di dalamnya turunnya Al-Quran sekitar 1430 tahun yang lampau, kitab suci yang di dalamnya tercatat fitrah hidup bagi menjadi panduan kepada manusia. Bukan sekadar sebuah buku yang hanya menekankan soal agama tapi sebuah kitab yang menekankan semua aspek kehidupan dari mandi hingga ke politik. Tidak terkecuali satu pun dalam kitab suci ini. Sesiapa yang mengaku dirinya seorang muslim dan mempertikaikan isi kandungan kitab ini secara automatik terkeluar dari Islam.

Adakah agama dan politik perlu dipisahkan?

Aku minat untuk ulas semua ni. Bukan sebab aku seorang yang pandai tapi aku punya fikiran yang waras untuk mengungkai tentang ni. Hanya orang yang mengaku dirinya 'pandai' sahaja boleh cakap Islam dan Politik perlu dipisahkan. Bodoh macam keldai orang yang cakap macam ni. Islam dan politik tidak dapat dipisahkan walaupun seinci sebab dalam Islam sendiri menyebut tentang tanggungjawab seorang pemimpin dalam memimpin organisasi dan seterusnya negara. Jelas dalam Al-Quran menyebut tentang permasalah kepimpinan ni.

Dalam surah Al-Baqarah ayat 124, Allah berfirman, “Berkata Allah (kepada Ibrahim), ‘Sesungguhnya Allah akan menjadikan kamu Imam (pemimpin) untuk manusia’. Berkata Ibrahim, ‘Dan juga dari keturunanku.’ (Berfirman Allah), ‘Janji-Ku tidak akan diberikan kepada mereka yang zalim’.”

Nak lagi huraian masuk link ni.
http://www.danialzainalabidin.com/2008/03/06/berhati-hati-memilih-pemimpin/

Hudud Dan Qisas..Relevankah?

Jahil + bodoh manusia yang cakap hukum hudud tak relevan dalam negara ni. Pe ke bengap sangat la manusia macam ni. Tak pun dia takut dengan bayang-bayang sendiri jika hukum ini dilaksanakan. Hukum ini sesuai bagi semua masa dan keadaan. Kes seorang model yang dihukum sebat 6 rotan oleh mahkamah syariah Kuantan pun jadi isu besar. Masa tu lahirlah Ulammak-ulammak yang nak jadi ulama' bercakap pasal hukum ni. Zalimlah, itulah, inilah dan macam-macam lagi yang aku fikir macam orang yang xdak pendirian agama dalam dirinya. Cakap menteri tapi bodoh macam sial nak mampus. Sebelum cakap kaji dulu rasional nak cakap jangan pakai bedal je. Hukum hudu, Qisas ni diadakan untuk orang beragama Islam ja tapi kalau ada yang beragama lain nak ikut dialu-alukan. Ni peringatan allah kepada yang ingkar hukum-hukum Dia:

"Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah maka mereka itulah orang-orang yang zalim." (Surah Al-Baqarah, 2:229).

wallahualam

Tiada ulasan:

ini aku dan untuk aku...
ada aku kesah pendapat korang...